tag:blogger.com,1999:blog-79052952024-03-13T02:10:23.165+02:00Annen ePedaBlogiKertomus erään verkkokurssin syntymisestä. <a href="http://annerongas.blogspot.com/2004/08/verkkokurssin-suunnitteluprosessi.html">Tarkemmin aiheesta.</a> Kehittely alkoi 9.8. Katso myös tähän liittyvää <a href="http://annenlinkit.blogspot.com/">linkkikokoelmaa</a>.Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092251374454580562004-08-11T22:09:00.000+03:002004-08-11T23:01:59.946+03:00Community Learning Resource - WebquestsWebquest: Tätähän oli aivan pakko kokeilla!!! Aikuisten yhteisökasvatusprojektin tuottama uskomaton eLearning Toolkit. Tälläpä teen UE1-kurssin tutkivan oppimisen osuuden Raamatun vaikutushistoriasta. Mutta ensin laitan opo-kurssille erään verkkotehtävän, jonka tuloksia voimme sitten hyödyntää verkko-opoprojektissa. Kiitoksia webmaailman Linuksit ;)Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092232901581258742004-08-11T16:46:00.000+03:002004-08-11T17:41:20.456+03:00Verkko-opeksi oppiminenOlin tänään työpäivän Opit-rehtori-infossa. Oma roolini oli kertoa opettajan kokemuksia. Opit on siis WSOY:n tuottama sähköisen oppimisen palvelukokonaisuus, johon kuuluu sekä oppimisympäristö, sähköistä oppimateriaalia että tekninen tuki ja koulutus yms. palvelut. Olen opettanut Opit-ympäristössä syksystä 2002 alkaen ja ollut sisällöntuottaja 2003 alkaen.
Sanoin, että opettaja oppii Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092231421889910702004-08-11T16:34:00.000+03:002004-08-11T17:45:31.890+03:00Sisällön jäsentäminen haasteenaAjelin juuri kotiin töistä (oikeasti vielä laskeutumisaikaa jäljellä pari viikkoa). Autossa on melkein yhtä hyvä miettiä kuin järvellä tai mökillä merenrantasilokalliolla. Edellisen päiväkirjamerkinnän lopussa valittelin, että voi äiti, mikä tuska opettaa etäläisille lukion kolmen kurssin sisältöjä yhdellä kurssilla. Jäi sanomatta, että se autuus on vielä edessä tänä syksynä. Vanha ops voimassa. Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092172316978651312004-08-10T23:51:00.000+03:002004-08-11T00:17:53.196+03:00Uintiajatuksia sisällön jäsentämisestäJärvessä oli edelleen lämmintä. Kotijärvestä kotisaunaan. Luonnossa ajatus liitää. Mietin tuon UE1 kurssin sisällön rakenteellisia ongelmia opiskelijan kannalta. Siinä on kaksi kokonaisuutta: toisaalta uskontotieteen näkökulma ilmiöön nimeltä uskonto ja toisaalta raamatuntutkimuksen näkökulma kristinuskon pyhään kirjaan, Raamattuun.
Edellinen, siis uskontotiede, on humanistinen tiede ja lähestyyAnne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092169811081538722004-08-10T23:25:00.001+03:002009-05-02T23:35:55.423+03:00Keskustelua pioneerienon kanssaEno Asko, atk-taituri 60-luvulta lähtien luki alla olevia merkintöjäni ja kysyi:> Luin ajatuksiasi. Ymmärränkö oikein,> että tämä on ikäänkuin taustaa, kun varsinainen> oppimateriaali on PP-sivuina?Vastasin:Kyllä ymmärsit ihan oikein. Verkkomateriaali (kuten PP-sivut) sinällään on vasta yhdensuuntaista informaationvälitystä opettajalta opiskelijoille (informaation siirtoa). Tavoite on rakentaa Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092143387226628182004-08-10T16:09:00.000+03:002004-08-11T00:22:43.216+03:00Kuusela ComJuha Kuuselan nettipäiväkirja kertoo verkkopadagogin työelämästä ja löydöistä. Hyviä vinkkejä jakoon. Tämän viestin lähetin muuten suoraan selaimelta Juhan sivua tutkiessani, Googlen työkalurivin Blog This painkkeella (Google omistaa Bogger.comin). Kätevää ja helppoa.
Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092139994794164582004-08-10T15:12:00.000+03:002004-08-10T15:13:14.793+03:00Persoona verkkoonVerkko-oppimateriaalin laatimisessa pitää olla jotain kutkuttavaa, jotain hauskaa, jotain kivaa. Tekijän fiilis välittyy tekstiin. Verkkotekstin pitää olla persoonallista. Siinä pitää olla sisäistä dialogia. Se on yksinopiskelevalle kaveri, joka juttelee, kertoo, kylvää ajatussiemeniä ja tökkii aivoja. Avoimen yliopiston Meri Karjalainen sanoi eLearning-seminaarissa kesäkuussa, että he oikein Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092139274487406852004-08-10T14:39:00.000+03:002004-08-11T00:30:07.690+03:00Verkko-opettaminen ja ajankäyttöTuli mieleen usein esitetty kysymys: Miten paljon aikaa menee? Opetuksen siirtäminen edes osittain verkkoon vie aikaa. Mutta ajankäyttö ei ole aina sitä, miten sen ensisijaisesti laskee. Verkkomateriaalia tehdessäni joudun suunnittelemaan enemmän, saan ohjata enemmän ja pääsen opettamaan vähemmän: huomaahan sen aikuislukion tuntimäärästä, joka on muutenkin 1/3 vähemmän kuin päivälukiossa - Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092118942701453632004-08-10T09:19:00.000+03:002004-08-10T10:15:40.586+03:00Luuranko peda.nettiinPari... eikun kolme tuntia vierähti. Joskus tuhlaan tavattoman paljon aikaa materiaalin visuaalisen ilmeen löytämiseen. Nytkin yli puolet ajasta kului PowerPoint-taustan muotoiluun sekä peda.net-sivujen ilmeen luomiseen. Tein ensimmäisen lähiopetuksen oppitunnin kalvopohjat, laitoin ne peda.netiin, laitoin sinne myös linkkikokoelman alun. Tästä se lähtee. Nyt James Herriotin kanssa aamuteetä Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092108208519782362004-08-10T06:03:00.000+03:002004-08-10T06:27:32.623+03:00Luurangon luominnenHieno aamunsaratus. Kesän ärsyttävin itikka herätti ennen kuutta. Koska mieltä kutitti uuden kurssin luonnostelu, tapojeni vastaisesti nousin ylös. Alitajunnalta tilaaminen toimii aina hyvin. Usein unessa tai lenkillä tai jotain tylsää puuhatessa alkaa hahmottua mielen luonnoksia. Kuuntelen taas samaa levyä. Musiikki virittää. Tarvitsen maiseman. Katselen ikkunoista, toisesta peltoa ja metsää (Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092078060862974372004-08-09T22:01:00.000+03:002004-08-09T22:01:00.863+03:00Mitä liikkuu tässä päässä, kun verkkokurssi syntyy? Sitä on oikeastaan jännittävää itsekin alkaa seuraamaan. Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092070395660084312004-08-09T19:53:00.000+03:002004-08-09T19:53:15.660+03:00Paivakirjan sahkopostipaivitysTata weblogia voi paivittaa myos sahkopostin kautta katevasti. Paitsi aan jaoon paalle ei saa pisteita. Asia tulee silti selville. Hauska juttu.Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7905295.post-1092069005209304792004-08-09T19:13:00.000+03:002004-08-09T20:03:25.070+03:00Verkkokurssin suunnitteluprosessi alkaaViime viikolla tutustuin ensimmäistä kertaa ilmiöön nimeltä weblogi. Sitten aloin miettiä, että miten tuo juttu voisi toimia oppimisen/opiskelun/opettamisen välineenä ja pian löysinkin Lokari-sovelluksen Helsingin yliopiston Valtiotieteen laitoksella.
Koska tulevana syksynä opetan opettajille verkkokurssin tekemistä, mietin, että verkkopäiväkirja kaikkine linkkeineen voisi olla oivallinen tapa Anne Rongashttp://www.blogger.com/profile/14568614307493897723noreply@blogger.com0